Sep 5 17

De festivalzomer 2017

by Karen De Visch

Het festivalseizoen is weer achter de rug…  Tijd dus om even te polsen naar het ‘festivalgedrag’ van onze Belgen.

 

 

Aug 24 17

Hoeveel zijn jouw data waard?

by Maarten Verschuere

Mine your own data

‘Data is the new oil.’ Tenminste, dat verkondigen innovatie goeroes al jaren. Maar hoe haal je precies rendement uit de data die jouw onderneming verzamelt over haar klanten en werking?

Dat kan op 2 manieren:
Optie 1: je verkoopt de ruwe data aan data-verzamelaars zoals Bisnode die er een business van maken.
Optie 2: je gaat zelf aan de slag om de data te ontginnen via datamining en met het resultaat optimaliseer je jouw business op een structurele manier.

Ok, denk je dan, optie 2 dan maar. Want de concurrentie doet het ook al. Het optimaliseren van marketing, sales tot logistiek via data-analyse is niet langer enkel een opportuniteit om beter te doen dan de concurrentie, het is een vereiste om niet achterop te geraken. Net zoals een bedrijf niet bestaat zonder website, zijn bedrijven die niet bezig zijn met datamining ook stilletjes aan dinosaurussen aan het worden.

 

 

Data analyse ligt vandaag binnen de mogelijkheden van elk bedrijf. Open source software voor data analyse, zoals R en Python, zijn de norm geworden. Data analyse kan gebeuren op elke basic laptop. Opslag van gegevens kan goedkoop in de Cloud. Budget is geen excuus meer om niet aan datamining te beginnen.

Bedrijven die ook in 2017 nog wachten met hun data te laten renderen, worden kwetsbaar. Datagedreven bedrijven nemen sneller beslissingen, want bij twijfel kunnen ze steunen op de cijfers. De grootste bottleneck is het vinden en het aantrekken van het analytisch talent dat de vertaling kan maken van de cijfers naar de business, al hoef je maar een klein team te bouwen om een grote hefboom te creëren.

 

“Budget is geen excuus meer om niet aan datamining te beginnen.”

 

Privacy Irony

De nieuwe GDPR Privacy wetgeving verplicht vanaf 25 mei 2018 om klantendata in een analyseerbare en rapporteerbare vorm te structureren zodanig dat deze door de klant kunnen worden opgevraagd. Bedrijven die niet in orde zijn met deze wetgeving riskeren boetes van 2% van de jaarlijkse omzet tot maximaal 20 miljoen euro. De inspectieteams maken zich al klaar om te cashen. Het ironische is dat deze Europese richtlijn net de deur opent voor data analyse op grote schaal waardoor het klantengedrag nog meer zal worden onder de loep genomen.

De GDPR-wetgeving uitgelegd in vijf vragen

 

Solutions

Voor tal van vragen kan datamining een oplossing bieden:

  • Hoe kunnen we onze data gebruiken om onze conversie te verbeteren?
  • In welke regio ligt voor ons het grootste potentieel aan klanten?
  • Hoe kunnen we voorkomen dat onze klanten vertrekken?
  • Wat is de optimale prijs en promo strategie voor een maximale omzet?
  • Wat is mijn optimaal assortiment?
  • Hoeveel bestellingen, klanten, omzet kunnen we verwachten in de toekomst?
  • [ vul hier jouw vraag in ]

 

Wanneer data beschikbaar zijn, kunnen verklarende en voorspellende modellen gemaakt worden die inzichten bieden waarvoor je geen statisticus moet zijn om de aanbevelingen te begrijpen.

Mijn dak lekt niet

Bedrijven die denken dat ze te klein zijn of dat data-analyse in hun sector niet van toepassing is, zullen de eerste zijn om de gevolgen van de dat gedreven revolutie te ondergaan. Futurist Yuri van Geest, lid van de Singularity University en auteur van het boek “Exponentiële Organisaties”, maakt de vergelijking met toeristen die op het strand achteloos staan te kijken naar het merkwaardig terugtrekkende water terwijl een tsunami zich opbouwt in de verte. Enkele momenten later worden ze weggespoeld.

Geschat wordt dat 30% van de bedrijven door data-gedreven concurrentie in de problemen zal komen. Dat is 1 op 3. Als je zelf nog twijfelt maar al twee concurrenten kan benoemen die kunnen uitpakken met gepersonaliseerde marketing of data-gedreven processen, dan ben jij wellicht die 1 op 3.

 

Start vandaag

Hoeveel zijn jouw data waard? Hoe ga je praktisch aan de slag? Het Profacts Data Solutions team identificeert samen met jou het ‘low hanging fruit’ binnen jouw onderneming.

 

 

Contacteer Maarten Verschuere – Data Solutions Lead Profacts – vandaag via Maarten.verschuere@profacts.be en maak vrijblijvend een afspraak om jouw potentieel te berekenen.

Aug 17 17

The Three Golden Rules of Product Placement

by Jelle Demanet, Jasper Dezwaef

Product placement (PP) is a popular marketing strategy in which products are advertised by showing them in the context of TV shows, movies, soaps, music clips and even video games. Iconic examples are the Aston Martin bolides featured in James Bond movies and the Mini Coopers featured in The Italian Job.

The main assumption of using PP is that it is less pushy than traditional advertising. It has a much more implicit effect. By seeing your favorite star using the product in a non-advertising context, you might be convinced unconsciously to use the product yourself. Of course, the danger exists that people watching the program don’t even notice the product.

Therefore it is crucial to understand the actual effect of PP and to learn how you can increase its impact. Recently, market research company Profacts thoroughly investigated the real impact of PP, using a traditional online survey and more innovative neuromarketing techniques.

In an online survey among 1000 Dutch speaking Belgians we asked about the knowledge, the familiarity and the attitude towards PP. In addition, biometric measurements and eye movements of 40 people were registered while watching a series of TV shows in our dedicated ImpulseTM Laboratories. These people were unaware of the fact that the study was about PP and only after viewing the TV shows, they were asked questions about the brands they saw and about PP in general.

This research unveiled three surprising golden rules to make PP more successful.

 

First Golden Rule: Make PP conscious.

In contrast to the common belief, you do not have to hide the PP logo as much as possible to avoid resistance of your audience. Our results show that the more viewers are aware of the presence of PP, the more it will be effective.

We found out that only 20% of the Belgians are familiar with the PP logo. Interestingly, those respondents that were familiar with the PP logo and what it stands for could recall more brands afterwards than respondents who did not know the meaning of the logo. Eyetracking results were in line with this idea. Respondents that fixated on the PP logo at the beginning of the program showed more attention towards the products that were presented during the TV show.

Good to know is that the PP logo is recognized more often by younger respondents and by male viewers. People that do not recognize the PP logo often think that it indicates that subtitles are used in the TV-show.  Importantly, after explaining what PP stands for, most people were positive about product placement.

 

Product placement logo


Second golden rule: Give your products a prominent role

The second rule is maybe less surprising, but nevertheless very important. We found that brand recall was stronger for products that were looked at more often. Presenting your product in a subtle way in the background is NOT efficient. The biggest impact was found when people in the TV show used the products themselves and when the product is part of the action.

This has two advantages:

1)     it increases the chance that people actually see the products

2)     as people are natural imitators, seeing somebody use a product triggers using the product yourself.

 

Third golden rule: Avoid excitement

The last rule is maybe the most surprising one.  Avoid presenting your products in a highly exciting part of the TV show. The excitement will only draw attention away from your product and make PP LESS effective. We found that brand recall was stronger when people were only slightly aroused. We found out that in the context of PP, arousal is a double-edged sword. On the one hand, arousal has the advantage that people will pay more attention to the TV show, so you need a small amount of arousal. On the other hand, too much arousal will hinder the storage of product-related information in memory as attention is directed towards the highly arousing scene and makes PP less effective.

 

 

Jul 19 17

De zomervakantie van de Belg in beeld

by Karlien Desmet

65% van de Belgen gaat op vakantie deze zomer. Dit blijkt uit een peiling van Profacts die begin juli is afgenomen bij 1080 Belgen. Ontdek hier alle resultaten van de enquête in beeld.

Infographic_zomervakantie_NL

Jul 14 17

Cash for cars? Slechts 7% van de Belgen met bedrijfswagen zou wagen willen inruilen voor cash.

by Karlien Desmet

 

cashcar

Jun 8 17

Clever (de AI partner van Profacts) lanceert barvrouw – recommender chatbot op Webtomorrow

by Karlien Desmet

Maarten_WebTomorrow

Clever, scale up partner van Webtomorrow, lanceert tijdens de conferentie op 8 en 9 juni hun recommender chatbot. Deze zal ingezet worden om alle Webtomorrow bezoekers het ideale drankje aan te bevelen.  In samenwerking met brouwerij De Brabandere en Jet Import biedt Clever de aanbevolen drankjes ook gratis aan op hun stand.

Onder het motto ‘Zet u en drinkt iets, the bots know what to do’ kan je gedurende heel de conferentie gratis Red Bull, Bavik Super pils, Kwaremont, Petrus Dubbel, Petrus Aged Red verkrijgen op de Clever stand.

“Naarmate de conferentie vordert en meer en meer bezoekers chatten met de bot, zal de chatbot steeds intelligenter worden in haar antwoorden en aanbevelingen.  Via de Machine Learning technologie van IBM Watson zullen we haar continu trainen.  Onze bots worden bovendien ontwikkeld in samenwerking met het Profacts Data Solutions team dat in België de top is op vlak van Data Science oplossingen.”, aldus Maarten Verschuere co-Founder van Clever Bots.

“Onze customer service chatbots staan nu op punt, recommender bots zijn voor ons de volgende stap.  In de toekomst zullen steeds meer AI oplossingen ter beschikking staan van de consument waarmee we allemaal naar gepersonaliseerde aanbiedingen zullen zoeken. Welke wijn past bij mijn gerecht?   Waar vind ik een reis binnen mijn budget? Wat is de beste verzekering?’”   De bots will know what to do.   Maar eerst nog veel pintjes drinken.

Naast aanbevelingen kan je van Lisa ook informatie krijgen over de sprekers op Webtomorrow en over Clever zelf. Chatten met chatbot Lisa kan via de Facebook pagina van Clever vanaf 8 juni.

www.clever.be

http://webtomorrow.bloovi.be

https://www.facebook.com/CleverAIBots/

chatbot

Feb 9 17

A happily ever after for your Christmas presents?

by Jolien De Baerdemaeker

How well are Christmas presents received and what do we do with them?

Infographic reception Christmas presents:

infographic_2

Dec 26 16

Jingle bells, jingle bells… online all the way

by Jolien De Baerdemaeker

Online is gaining importance for holiday gift shopping.

Infographic Christmas Shopping:

231216_Infographic Christmas

Dec 2 16

Profacts deelt, want delen helpt!

by Karen De Visch

Profacts heeft een hart voor het goede doel, dat konden jullie in ons jaaroverzicht van 2015 al lezen. Niet alleen zamelden we bijvoorbeeld geld in om het door een zware aardbeving getroffen Nepal te steunen in de heropbouw, we hebben toen ook door allerhande initiatieven (soepverkoop, car wash, een kickertoernooi…) de handen uit de mouwen gestoken en 741 euro ingezameld voor Rode Neuzen Dag. Toen bleek dat MEDIALAAN en Belfius deze actie ook dit jaar weer op poten zouden zetten, was het snel beslist om ook dit jaar een duit in het spreekwoordelijke zakje te doen. Dit jaar haalden we in totaal niet minder dan 4.500 Euro op (voor 1 actie liet onze CEO Stijn zich zelfs sponsoren per kilometer – iedereen dacht aan de gebruikelijke Sinterklaasloop van 5 kilometer, maar het werd een marathon)! 

Wat Rode Neuzen Dag precies inhoudt, halen we even schaamteloos van hun website:

“Eén op de vijf Vlaamse jongeren kampt met psychische problemen, dikwijls met zware gevolgen. Daarom organiseren VTM, Qmusic en Belfius op zaterdag 3 december 2016 voor de tweede keer op rij Rode Neuzen Dag. Samen met jou en heel Vlaanderen willen we geld inzamelen voor een betere opvang van jongeren met psychische problemen. Tienduizenden jongeren vinden of krijgen immers nog niet de zorg die ze nodig hebben. Hoog tijd om daar samen verandering in te brengen.”

Mede door het grote aandeel masters in de psychologie onder de werknemers van Profacts, ondersteunen we initiatieven die focussen op geestelijke gezondheid met veel plezier. Wanneer we met deze steun meteen ook deel kunnen uitmaken van een topavond en enkele klanten kunnen laten meegenieten, vallen de puzzelstukjes helemaal in elkaar. Het dak van de Lotto Arena is sinds 30 november spoorloos, gezien Wauters & Van Geel (en hun vrienden) in topvorm waren voor hun unieke Rode Neuzen Dag concert. Als je ons niet gelooft, kan je hier een aftermovie bekijken. Voorafgaand organiseerde MEDIALAAN een Charity Dinner, waar ze ons eigenhandig als volleerde butlers een dinner opdienden.

We zijn dan ook razend benieuwd naar de slotshow op 3 december, en vergeet niet: het scheelt als je deelt!

rode_neuzen

Jun 17 16

Let’s put the right price on your product!

by Julie Verledens

 

Label

Pricing is one of the crucial elements in a marketing plan, because let’s be honest: at the end every company needs profit to be able to keep on running. But pricing also has to be one of the most difficult steps in the marketing plan. Several parameters must be kept in mind:

–          What are your financial goals (profitability)?

–          Consistency with other products in the market?

–          What do the target customers want to pay for your product?

Profacts understands how crucial the right price is and has several tools to help you to defining this number.

 

There are several techniques than can be used to define prices (e.g. Gabor-Granger, Choice-Based Conjoint, Brand Price Trade Off, Price Sensitivity Meter, priced purchase intent, implicit measures…). We can offer you all of them, but we believe that with the following 3 methods, all your questions can be answered:

         1.      Implicit measures
         2.      Price Sensitivity Meter (PSM)
         3.      Choice-Based Conjoint (CBC)

Below we will explain you how each technique works and when each of them should be used.

 

1.     Implicit measures

Ever since Profacts was founded in 2006, we’ve tried to combine strategic and academic knowledge in our market research. We believe that this combination allows us to go further than just data delivery, but we want to be able to give our clients clear and actionable recommendations at the end of each project.

As you might have heard already, Profacts (in collaboration with Ghent University) translated techniques coming from cognitive psychology into tools that can be used in market research to search for non-strategic, non-social-desirable answers.

Especially in the context of pricing, ruling out strategic answers is very important! Therefore a technique was developed to define the price that is considered to be fair based on the consumers gut feeling.

The big advantage of this technique, compared to general methods to measure implicit responses, is that no participants need to be put in scanners, nor sensors need to be put on hands, heads or other bodily parts. On the contrary, the test can be implemented in an online survey, which makes it much easier (read: faster and cheaper) to collect implicit responses on large amounts of people. Participants are asked to evaluate prices at a high pace. Forcing people to answer fast makes sure that strategic answers are not possible, so the participant’s gut feeling takes over.

This technique gives us the output that can be seen below. We are searching for the price at which the acceptability suddenly drops. For every product and service we’ve tested so far (and there’s a lot of them) the fair price that comes out of this research is higher than the price found in a PSM.

So this method shows you what the ultimate price is that is accepted by the (potential) customer. Still this result is only a part of the answer. Combining this result with a PSM gives us a broader view on the right price.

 

Graph1

 

 

2.     Price Sensitivity Measurement (PSM)

The PSM, designed by Van Westendorp in 1976, must be one of the most frequently used pricing techniques in market research. By asking only 4 questions the acceptable price range is defined:

  • At what price would you consider the product to be so expensive that you would not consider buying it? (Too expensive)
  • At what price would you consider the product to be priced so low that you would feel the quality couldn’t be very good? (Too cheap)
  • At what price would you consider the product starting to get expensive, so that it is not out of the question, but you would have to give some thought to buying it? (Expensive)
  • At what price would you consider the product to be a bargain, a great buy for the money? (Cheap)

Cumulating the results for the several prices and crossing the 4 lines gives us a range of prices. The price at which the “too cheap” line and the “too expensive” line cross is considered to be the perfect price.

Although the implicit measures show us the highest acceptable price, it does not show what’s the impact on purchase behavior from lowering or increasing the price. For this additional information we suggest to combine the implicit measures with the PSM technique. The output of the PSM shows u how many (potential) customers would buy the product at each price level.

Graph2

 

3.     Choice-Based Conjoint (CBC)

Both the PSM-technique and the implicit measures only test one product at a time, so in both methods the competitive setting is not explicitly taken into account.

Also if you want to know what’s the effect of a specific characteristic (e.g. size of package, brand…) on the price people are willing to pay for your product or service, previous methods cannot give you the complete answer.

To deal with these specific research questions a choice-based conjoint is the right technique to choose. An example of how this exercise looks like can be found below. On every screen participants are asked to choose between a range of products. Each of these products is a combination of several characteristics. Every screen in the test shows a different range of products.

At the end of the project we can tell you which attributes have the largest impact on the purchase intent and what’s the value of each of the product attributes.

One of the advantages of this method is that, because of testing a real-life competitive setting, the market shares of each product can be simulated. The effects of adding, adjusting or deleting a product, both from your brand and the competitors, can be tested and the effects on market shares can be seen.

Pricing1

Graph4

When using the right technique we can tell you what’s the optimal price for your product or service. Of course the consumer’s opinion is only 1 element that needs to be kept in mind when defining a price. Crossing the consumer’s product value with the revenue that can be generated at each price is a calculation that definitely needs to be done and it can alter the conclusion about the right price.

Since price is an important factor for success, Profacts is your ideal partner to shed some light on the matter.