Feb 9 17

A happily ever after for your Christmas presents?

by Jolien De Baerdemaeker

How well are Christmas presents received and what do we do with them?

Infographic reception Christmas presents:

infographic_2

Dec 26 16

Jingle bells, jingle bells… online all the way

by Jolien De Baerdemaeker

Online is gaining importance for holiday gift shopping.

Infographic Christmas Shopping:

231216_Infographic Christmas

Dec 2 16

Profacts deelt, want delen helpt!

by Karen De Visch

Profacts heeft een hart voor het goede doel, dat konden jullie in ons jaaroverzicht van 2015 al lezen. Niet alleen zamelden we bijvoorbeeld geld in om het door een zware aardbeving getroffen Nepal te steunen in de heropbouw, we hebben toen ook door allerhande initiatieven (soepverkoop, car wash, een kickertoernooi…) de handen uit de mouwen gestoken en 741 euro ingezameld voor Rode Neuzen Dag. Toen bleek dat MEDIALAAN en Belfius deze actie ook dit jaar weer op poten zouden zetten, was het snel beslist om ook dit jaar een duit in het spreekwoordelijke zakje te doen. Dit jaar haalden we in totaal niet minder dan 4.500 Euro op (voor 1 actie liet onze CEO Stijn zich zelfs sponsoren per kilometer – iedereen dacht aan de gebruikelijke Sinterklaasloop van 5 kilometer, maar het werd een marathon)! 

Wat Rode Neuzen Dag precies inhoudt, halen we even schaamteloos van hun website:

“Eén op de vijf Vlaamse jongeren kampt met psychische problemen, dikwijls met zware gevolgen. Daarom organiseren VTM, Qmusic en Belfius op zaterdag 3 december 2016 voor de tweede keer op rij Rode Neuzen Dag. Samen met jou en heel Vlaanderen willen we geld inzamelen voor een betere opvang van jongeren met psychische problemen. Tienduizenden jongeren vinden of krijgen immers nog niet de zorg die ze nodig hebben. Hoog tijd om daar samen verandering in te brengen.”

Mede door het grote aandeel masters in de psychologie onder de werknemers van Profacts, ondersteunen we initiatieven die focussen op geestelijke gezondheid met veel plezier. Wanneer we met deze steun meteen ook deel kunnen uitmaken van een topavond en enkele klanten kunnen laten meegenieten, vallen de puzzelstukjes helemaal in elkaar. Het dak van de Lotto Arena is sinds 30 november spoorloos, gezien Wauters & Van Geel (en hun vrienden) in topvorm waren voor hun unieke Rode Neuzen Dag concert. Als je ons niet gelooft, kan je hier een aftermovie bekijken. Voorafgaand organiseerde MEDIALAAN een Charity Dinner, waar ze ons eigenhandig als volleerde butlers een dinner opdienden.

We zijn dan ook razend benieuwd naar de slotshow op 3 december, en vergeet niet: het scheelt als je deelt!

rode_neuzen

Jun 17 16

Let’s put the right price on your product!

by Julie Verledens

 

Label

Pricing is one of the crucial elements in a marketing plan, because let’s be honest: at the end every company needs profit to be able to keep on running. But pricing also has to be one of the most difficult steps in the marketing plan. Several parameters must be kept in mind:

-          What are your financial goals (profitability)?

-          Consistency with other products in the market?

-          What do the target customers want to pay for your product?

Profacts understands how crucial the right price is and has several tools to help you to defining this number.

 

There are several techniques than can be used to define prices (e.g. Gabor-Granger, Choice-Based Conjoint, Brand Price Trade Off, Price Sensitivity Meter, priced purchase intent, implicit measures…). We can offer you all of them, but we believe that with the following 3 methods, all your questions can be answered:

         1.      Implicit measures
         2.      Price Sensitivity Meter (PSM)
         3.      Choice-Based Conjoint (CBC)

Below we will explain you how each technique works and when each of them should be used.

 

1.     Implicit measures

Ever since Profacts was founded in 2006, we’ve tried to combine strategic and academic knowledge in our market research. We believe that this combination allows us to go further than just data delivery, but we want to be able to give our clients clear and actionable recommendations at the end of each project.

As you might have heard already, Profacts (in collaboration with Ghent University) translated techniques coming from cognitive psychology into tools that can be used in market research to search for non-strategic, non-social-desirable answers.

Especially in the context of pricing, ruling out strategic answers is very important! Therefore a technique was developed to define the price that is considered to be fair based on the consumers gut feeling.

The big advantage of this technique, compared to general methods to measure implicit responses, is that no participants need to be put in scanners, nor sensors need to be put on hands, heads or other bodily parts. On the contrary, the test can be implemented in an online survey, which makes it much easier (read: faster and cheaper) to collect implicit responses on large amounts of people. Participants are asked to evaluate prices at a high pace. Forcing people to answer fast makes sure that strategic answers are not possible, so the participant’s gut feeling takes over.

This technique gives us the output that can be seen below. We are searching for the price at which the acceptability suddenly drops. For every product and service we’ve tested so far (and there’s a lot of them) the fair price that comes out of this research is higher than the price found in a PSM.

So this method shows you what the ultimate price is that is accepted by the (potential) customer. Still this result is only a part of the answer. Combining this result with a PSM gives us a broader view on the right price.

 

Graph1

 

 

2.     Price Sensitivity Measurement (PSM)

The PSM, designed by Van Westendorp in 1976, must be one of the most frequently used pricing techniques in market research. By asking only 4 questions the acceptable price range is defined:

  • At what price would you consider the product to be so expensive that you would not consider buying it? (Too expensive)
  • At what price would you consider the product to be priced so low that you would feel the quality couldn’t be very good? (Too cheap)
  • At what price would you consider the product starting to get expensive, so that it is not out of the question, but you would have to give some thought to buying it? (Expensive)
  • At what price would you consider the product to be a bargain, a great buy for the money? (Cheap)

Cumulating the results for the several prices and crossing the 4 lines gives us a range of prices. The price at which the “too cheap” line and the “too expensive” line cross is considered to be the perfect price.

Although the implicit measures show us the highest acceptable price, it does not show what’s the impact on purchase behavior from lowering or increasing the price. For this additional information we suggest to combine the implicit measures with the PSM technique. The output of the PSM shows u how many (potential) customers would buy the product at each price level.

Graph2

 

3.     Choice-Based Conjoint (CBC)

Both the PSM-technique and the implicit measures only test one product at a time, so in both methods the competitive setting is not explicitly taken into account.

Also if you want to know what’s the effect of a specific characteristic (e.g. size of package, brand…) on the price people are willing to pay for your product or service, previous methods cannot give you the complete answer.

To deal with these specific research questions a choice-based conjoint is the right technique to choose. An example of how this exercise looks like can be found below. On every screen participants are asked to choose between a range of products. Each of these products is a combination of several characteristics. Every screen in the test shows a different range of products.

At the end of the project we can tell you which attributes have the largest impact on the purchase intent and what’s the value of each of the product attributes.

One of the advantages of this method is that, because of testing a real-life competitive setting, the market shares of each product can be simulated. The effects of adding, adjusting or deleting a product, both from your brand and the competitors, can be tested and the effects on market shares can be seen.

Pricing1

Graph4

When using the right technique we can tell you what’s the optimal price for your product or service. Of course the consumer’s opinion is only 1 element that needs to be kept in mind when defining a price. Crossing the consumer’s product value with the revenue that can be generated at each price is a calculation that definitely needs to be done and it can alter the conclusion about the right price.

Since price is an important factor for success, Profacts is your ideal partner to shed some light on the matter.

 

 

Apr 26 16

Neuromarketing World Forum Dubai 2016

by Jelle Demanet

AAEAAQAAAAAAAARLAAAAJDRiYTA1NDgwLTI3ZDItNGMwMi1hZWY0LWIxNTA0N2Q0MGU2Nw[1]

Next steps in neuromarketing

Last week marketers and neuroscientists gathered in Dubai to discuss the latest methods and insights in the fast-growing field of neuromarketing. An important goal of this conference was to discuss the obstacles that need to be overcome to achieve a more solid position within the field of marketing. Below I discuss the, in my opinion, four most important strategies that can help neuromarketers to conquer these obstacles.

A first strategy is to use NEW methods to tackle NEW problems. In the early days of neuromarketing, new methods were used to solve old marketing problems. However, in order to convince companies of the full potential of the new methods one has to dare to ask new questions. Coaching marketing strategists and research managers about these new possibilities is thus crucial.

A second strategy is to use methods that are intuitive and relatively simple to understand and communicate. Methods that are not intuitive can cause uncertainty and even distrust. Even when a complex method is most appropriate to answer a particular question, the neuromarketer has to find a way to communicate about the design and results in manner that is easy to digest. As we learned from the famous neuromarketing blogger and bestselling author Roger Dooley, people, and thus also marketing strategists, like to make decisions based on clear results that don’t require a lot of mental effort.

A third strategy is to incorporate different methods in one project. Dare to integrate the acquisition of biometric measurements during a qualitative interview. Dare to combine classical surveys with online implicit association tasks. It will give you the possibility to tackle a problem from different perspectives and to give more specific recommendations to your clients.

A fourth strategy is to use methods that will allow your client to make fast decisions. Marketers are often under a high amount of time pressure. Thus, when possible, use methods that can be conducted online and can result in fast conclusions. If a study takes too long, marketing strategists will be more likely to make a decision based on their own intuition. Be patient, if your client is satisfied, you will eventually be asked to use more time-consuming methods to tackle questions concerning more important long-term strategic decisions of a company.

Of course, all these strategies will only make a difference if you develop and offer the right methods to your clients. These methods have to be scientifically validated and have to result in conclusions and recommendations that can be generalized to the entire target population. Only then marketers will acknowledge the full potential of your neuromarketing products.

Jan 12 16

Onderwijs en bedrijfsleven in dialoog, wij doen mee!

by Stijn De Rammelaere

vlajo1

Profacts neemt deel aan ‘Vlajo Ondernemers voor de Klas’, het grootste onderwijsproject tussen scholen en bedrijven in Vlaanderen, georganiseerd door Vlaamse Jonge Ondernemingen vzw (Vlajo),  in samenwerking met structurele partners Pulse Foundation, ETION, VKW Limburg en projectpartners BNP Paribas Fortis, essenscia vlaanderen, JCI Vlaanderen en Partena.

8319184

De leerlingen luisteren geamuseerd naar de uiteenzetting van Stijn De Rammelaere (links). – Foto Frank Eeckhout

Tijdens een interactieve sessie zal oprichter Stijn De Rammelaere in koha Sint Jozef (Hamme) en KA Zottegem vertellen over zijn ervaringen als ondernemer. Voor ondernemers een mooie kans om de werknemers van de toekomst beter te leren kennen. Jongeren kunnen zich zo een accuraat beeld vormen van wat ondernemen en het bedrijfsleven juist inhoudt. Door onze deelname hopen we ondernemingszin bij jongeren te stimuleren en hen warm te maken om een eigen onderneming op te starten of het bedrijfsleven in te stappen.

Vlajo Ondernemers voor de Klas is een initiatief dat Profacts een warm hart toedraagt!

Wenst u meer informatie over Vlajo Ondernemers voor de Klas, surf naar www.vlajo-ovk.be

vlajo2

 

 

Dec 29 15

Het Grote Profacts Jaaroverzicht

by Karen De Visch

Elke december opnieuw lijkt het alsof je nog maar net oudejaar hebt gevierd. Vaak weet je ook niet goed meer wat er allemaal gebeurd is in dat voorbije jaar. Het is zeker om die reden dat het jaaroverzicht ooit is uitgevonden.

Profacts doet mee met die decemberhype, en kijkt terug op 2015, het jaar waarin het 9e boekjaar met een ijzersterke eindsprint afgesloten is. Het eerste Profactsdecennium loert achter de hoek, maar er is niet gewacht op het tienjarig bestaan om enkele grote evoluties door te voeren.

In het voorjaar van 2015 werden de eerste grote, tastbare veranderingen op de werkvloer reeds geïntroduceerd. Van 3 teams gingen we naar 2 teams, waardoor iedereen een andere teamleader kreeg, en een dedicated kwali-team werd opgericht. Nieuwe teams met nieuwe gewoontes, waarin de ene vlugger geacclimatiseerd was dan de ander. Een aantal nieuwe collega’s kregen de teams heel vlug mee op het goede spoor, mede dankzij het opleidingstraject dat in het leven werd geroepen. Nieuwkomers krijgen sinds dit jaar een uitgekiende opleiding in alle fases van de workflow, en vervangt het “on the job” leren van daarvoor. Daarom is ook de Profacts Acadamy ontstaan. Hoe groter Profacts wordt – 30 mensen intussen – hoe belangrijker een goede kennisdeling is.

Naast het kwali-team, is ook een neuro businessline uit de grond gestampt. Niet alleen wij zien daar toekomst in, zoveel is duidelijk: door de visie, aanpak en relevantie voor het marktonderzoek konden we rekenen op subsidies van bijvoorbeeld het IWT.

Maar ook op projectniveau staan we niet stil. 2015 was het jaar dat de WATI techniek het levenslicht zag. WATI? Web Assisted Telephone Interviewing: participanten beeld of video aanbieden terwijl ze aan de telefoon hangen is perfect mogelijk. West-Europa rondrijden om face to face interviews te gaan afnemen? Can do! (Bedankt witte Corsa, en Zwitserse douane om onze incentive wijnpakketten in de koffer niet aan te slaan).

Later in 2015 zijn nog grotere veranderingen aangekondigd – en toch weer niet. Duval Union wordt deel van Profacts, en Profacts van Duval Union. Dit is een samenwerking waarin we onze eigenheid behouden, en die dus niet raakt aan ons eigen DNA. We veranderen dus niet, maar tegelijk ook heel erg. Laatst konden jullie daar nog dit over lezen.

Profacts groeit, dat is dus wel duidelijk. En dat heeft ook zijn gevolgen voor onze locatie. Tijdens de middag is snelheid vitaal om niet degene te zijn die tussen de muur en de serverkast zijn boterhammetjes moet opeten. Op de parking moeten we al eens dubbel parkeren om niet de andere kant van Eke te moeten staan. Je moet soms iemand uit je meeting room jagen als jij ‘m wél had gereserveerd en de anderen niet. Een verhuis drong zich dus steeds meer op, en is recent ook heel concreet geworden. Midden volgend jaar zeggen wij onze brouwerij, de huisdiertjes, de picknicktafels, het grasplein en onze advocatenburen vaarwel en kan De Pinte van onze aanwezigheid genieten. Een persoonlijk advies bij het vullen van het nieuwe gebouw is alvast de koudbloedige mensen aan de zonnekant en de warmbloedige mensen onder de airco plaats te laten nemen.

Koudbloedigheid is trouwens iets dat je op onze fundag dit jaar kon gebruiken. ’s Morgens aan 120km/u over de Schelde knallen naar een champagne ontbijt, naar Lillo, naar de dokken. ’s Middags lekker eten, om daarna een helicoptervlucht over Antwerpen te maken. Zonder twijfel een dag die we ons allemaal nog levendig kunnen voorstellen – zeker voor de collega die de dag ervoor bij ons was gestart. De verwachtingen voor vrijdagen op Profacts waren meteen hoog.

helicopter

Niet alleen op professioneel gebied is er dus wel wat gewijzigd, ook privé hebben we dit jaar heel wat ondernomen. Voor het eerst konden we bijvoorbeeld van een heuse “babyboom” spreken: Arno, Bram, Wout, June, Oskar en Estelle hebben ons van doopsuiker voorzien dat altijd enorm snel verorberd werd. Gelukkig konden de ouders in spe zich altijd goed op tijd voorbereiden, gezien we blijkbaar intern een medium hebben rondlopen die zwangerschappen doorheeft voor bezwangerden in kwestie zelf op de hoogte zijn.

Een andere zware bevalling die dit jaar tot een goed einde is gebracht, is een fietstocht van Gent tot in Rome. Deze zomer waren de blogposts van onze collega die dit huzarenstukje presteerde gespreksonderwerp 1 bij de lunch.

Profacts zond zijn werknemers uit naar allerlei plekken op de wereld: niet alleen Rome maar Cuba, Thailand, Engeland, Vietnam, Duitsland, Cambodja, Ijsland, Griekenland, Frankrijk, Duitsland, Indonesië en nog een aantal anderen kregen ons over de vloer tijdens ons verlof. Maar de kroon wordt zeker en vast gespannen door de wereldreis van “1 jaar” die 2 van onze –nu ex– collega’s samen aan het ondernemen zijn. Benji & Céline, this one’s for you.

Het eerste land dat de wereldreizigers aandeden was Nepal. De aardbeving van eerder dit jaar had naast heel wat schade ook een flinke deuk in het toerisme naar Nepal veroorzaakt, en daarom organiseerden ze onder andere een barbecue om geld in te zamelen waarmee ze daar enkele projecten zouden steunen. De meerderheid van Profacts heeft toen mee een duit in het zakje gedaan. Later dit jaar hebben we ook voor Rode Neuzen Dag een aantal acties opgezet en zo 741 euro verzameld. Je kon onder andere pronostikeren op de winnaar van Het Grote Profacts Kickertornooi.

Voetbal is de belangrijkste bijzaak ter wereld, en dat is duidelijk niet anders bij ons. De kickertafel krijgt het in de aanloop naar 2016 hard te verduren want de groepsfase van het kickertornooi is volop aan de gang. En vergis je niet, dit is serious business: rangschikkingen, uitslagen en doelpuntensaldo’s wordt allemaal rigoureus bijgehouden in een excel op het intranet. Ploegen maakten logo’s en slogans en stelden die zelfs in als bureaubladachtergrond. Helemaal niet vreemd als je je bureaublad projecteert om te presenteren. Rumour has it dat in 2016 een airhockey tornooi staat gepland…

Wat hebben we verder nog geleerd in 2015?

  • Bij roulette altijd inzetten op de rode 7.
  • Bij een telefonische klantenbevraging is het handig als je beschikt over telefoonnummers van klanten.
  • Ook trashtalking bij het kickeren heeft een grens die je beter niet overschrijdt.
  • Collega’s zien je veel liever toekomen op het werk als je het wekelijkse fruit meehebt.
  • Hete soep over het kostuum van je baas uitgieten is goed voor één keer.
  • Een tong kan vastzitten aan een beugel. Enkel tandartsen brengen soelaas.
  • Trappen nemen bij klanten is soms moeilijk. Naast binnenperkjes lopen af en toe ook. En check ook altijd of de broekrits wel dicht is als je moet presenteren voor je klant het doet.
  • Elke Nalu smaakt anders.
  • Als je je haar felgroen kleurt om als Roronoa Zoro naar FACTS te gaan, best eerst op een klein plukje haar testen of de haarverf er wel uitwast.
  • Profacts is een onesie-vriendelijk bedrijf.
  • “Alle boeren zijn kluntens” was een betere uitspraak geweest van Benito.
  • Mannen zijn ook bezig met toilethygiëne – maar niet allemaal.
  • In elke meetingroom hoort een bullshitknop.
  • In sommige gehuchten wordt een radslag een “molentje” genoemd.
  • Het is aangeraden de woorden “dikke pinguin” te vermijden in openingszinnen.
  • Geëngageerde suppliers aan de andere kant van de wereld zijn ook om 2am fully operational.
  • Merci chocolade brengt een hele ruilmarkt op gang.
  • Rabarber is soms giftig.
  • Bij het paringsgedrag van schapen komt veel verf te pas.
  • Nerfgun munitie is een kostbaar goed.

2016, we zin doa weh!

Peace ollamoale!

Dec 10 15

Rode Neuzen Dag = Fun @ Profacts

by Desmeï Elegheert

While the rest of the world is fully immersed in the holiday spirit, we at Profacts still cling to Rode Neuzen Dag, also known as Red Nose Day in the UK and USA. For those who have no clue what Rode Neuzen Dag is, a quick recap.

Rode Neuzen Dag, an initiative of VTM, Qmusic and Belfius, is a charity campaign which supports youngsters struggling with mental health issues. Since the suicide rates in Belgium are dramatic, especially amongst young people, it is high time to act. People were encouraged to start their own fun and crazy fundraising activities. After all, no better way to break a taboo than by laughing.

Fun being one of our core values, we just couldn’t pass up on the opportunity to participate in this charity. Fundraising activities shot up like mushrooms at Profacts. Let’s start with activities in the food department. Delicious pumpkin soup with a hint of faraway oriental countries was made. People with a sweet tooth could indulge in chunky brownies, the perfect chocolatey afternoon snack. Who wasn’t hungry at the time could order some special beers. For many employees those made the perfect gift for their beloved beer enthusiasts. Supporting charity and making others happy, win-win!

Moving on to sports. Soccer is very big at Profacts, both table soccer and actual soccer. Opportunities to raise money through soccer were easily identified. For a small fee, employees could participate in the table soccer cup. Those not adept at table soccer could place their bets. In addition, a deluxe soccer arrangement was auctioned, including drinks, food, lots of side animation and great company. The table soccer cup is still ongoing by the way, we take this very seriously.

The most labour-intensive activity by far was the carwash set up in our parking lot for the occasion. Arriving at work with a dirty car and leaving with what seems a brand new one, both inside and out, was a real treat.

The closing activity at Profacts was a lottery. Tickets could be purchased and earned throughout the days previous to Rode Neuzen Dag. Small, and some not so small, prizes were handed out to the owners of the lucky numbers.

I am very proud to say that all activities by and for employees raised approximately €435. We certainly hope that our activities, along with many others, helped Rode Neuzen Dag to make a change for young people with mental health issues.

carwash

Nov 20 15

Profacts is hiring!

by Stijn De Rammelaere

Senior Qualitiative Research Consultant:
https://www.linkedin.com/jobs2/view/86797387

Web developer / allround IT’er:
https://www.linkedin.com/jobs2/view/89043510

Senior Research Consultant Quanti:
https://www.linkedin.com/jobs2/view/86798446

Oct 21 15

Profacts heeft geen verkopers nodig om sterk te groeien

by Stijn De Rammelaere

Profacts zette afgelopen boekjaar (2014-2015) opnieuw een groei neer van 15% en dit zowel in omzet als in werkgelegenheid.

Lees het volledige artikel hier