Hoeveel zijn jouw data waard?

by Maarten Verschuere on August 24th, 2017

Mine your own data

‘Data is the new oil.’ Tenminste, dat verkondigen innovatie goeroes al jaren. Maar hoe haal je precies rendement uit de data die jouw onderneming verzamelt over haar klanten en werking?

Dat kan op 2 manieren:
Optie 1: je verkoopt de ruwe data aan data-verzamelaars zoals Bisnode die er een business van maken.
Optie 2: je gaat zelf aan de slag om de data te ontginnen via datamining en met het resultaat optimaliseer je jouw business op een structurele manier.

Ok, denk je dan, optie 2 dan maar. Want de concurrentie doet het ook al. Het optimaliseren van marketing, sales tot logistiek via data-analyse is niet langer enkel een opportuniteit om beter te doen dan de concurrentie, het is een vereiste om niet achterop te geraken. Net zoals een bedrijf niet bestaat zonder website, zijn bedrijven die niet bezig zijn met datamining ook stilletjes aan dinosaurussen aan het worden.

 

 

Data analyse ligt vandaag binnen de mogelijkheden van elk bedrijf. Open source software voor data analyse, zoals R en Python, zijn de norm geworden. Data analyse kan gebeuren op elke basic laptop. Opslag van gegevens kan goedkoop in de Cloud. Budget is geen excuus meer om niet aan datamining te beginnen.

Bedrijven die ook in 2017 nog wachten met hun data te laten renderen, worden kwetsbaar. Datagedreven bedrijven nemen sneller beslissingen, want bij twijfel kunnen ze steunen op de cijfers. De grootste bottleneck is het vinden en het aantrekken van het analytisch talent dat de vertaling kan maken van de cijfers naar de business, al hoef je maar een klein team te bouwen om een grote hefboom te creëren.

 

“Budget is geen excuus meer om niet aan datamining te beginnen.”

 

Privacy Irony

De nieuwe GDPR Privacy wetgeving verplicht vanaf 25 mei 2018 om klantendata in een analyseerbare en rapporteerbare vorm te structureren zodanig dat deze door de klant kunnen worden opgevraagd. Bedrijven die niet in orde zijn met deze wetgeving riskeren boetes van 2% van de jaarlijkse omzet tot maximaal 20 miljoen euro. De inspectieteams maken zich al klaar om te cashen. Het ironische is dat deze Europese richtlijn net de deur opent voor data analyse op grote schaal waardoor het klantengedrag nog meer zal worden onder de loep genomen.

De GDPR-wetgeving uitgelegd in vijf vragen

 

Solutions

Voor tal van vragen kan datamining een oplossing bieden:

  • Hoe kunnen we onze data gebruiken om onze conversie te verbeteren?
  • In welke regio ligt voor ons het grootste potentieel aan klanten?
  • Hoe kunnen we voorkomen dat onze klanten vertrekken?
  • Wat is de optimale prijs en promo strategie voor een maximale omzet?
  • Wat is mijn optimaal assortiment?
  • Hoeveel bestellingen, klanten, omzet kunnen we verwachten in de toekomst?
  • [ vul hier jouw vraag in ]

 

Wanneer data beschikbaar zijn, kunnen verklarende en voorspellende modellen gemaakt worden die inzichten bieden waarvoor je geen statisticus moet zijn om de aanbevelingen te begrijpen.

Mijn dak lekt niet

Bedrijven die denken dat ze te klein zijn of dat data-analyse in hun sector niet van toepassing is, zullen de eerste zijn om de gevolgen van de dat gedreven revolutie te ondergaan. Futurist Yuri van Geest, lid van de Singularity University en auteur van het boek “Exponentiële Organisaties”, maakt de vergelijking met toeristen die op het strand achteloos staan te kijken naar het merkwaardig terugtrekkende water terwijl een tsunami zich opbouwt in de verte. Enkele momenten later worden ze weggespoeld.

Geschat wordt dat 30% van de bedrijven door data-gedreven concurrentie in de problemen zal komen. Dat is 1 op 3. Als je zelf nog twijfelt maar al twee concurrenten kan benoemen die kunnen uitpakken met gepersonaliseerde marketing of data-gedreven processen, dan ben jij wellicht die 1 op 3.

 

Start vandaag

Hoeveel zijn jouw data waard? Hoe ga je praktisch aan de slag? Het Profacts Data Solutions team identificeert samen met jou het ‘low hanging fruit’ binnen jouw onderneming.

 

 

Contacteer Maarten Verschuere – Data Solutions Lead Profacts – vandaag via Maarten.verschuere@profacts.be en maak vrijblijvend een afspraak om jouw potentieel te berekenen.

From General

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS